Dünya'da doğum izni!

Resim yazısı ekle
Türkiye'de doğum izni ücretli olarak 16 hafta + 6 ay (ücretsiz). Tataristan'da (Rusya Federasyonu) çok yüksek olmayan bir gelir ile 1,5 yıl + 1,5 yıl (ücretsiz). Yani, çocuğunuz 3 yaşına gelene kadar işyerinizi kaybetmeden izin alabiliyorsunuz. Sözkonusu ülkeleri karşılaştırdığımda, Türkiye uygulaması bana çok insancıl gelmiyordu. 

Hep merak ediyordum, diğer ülkelerde bu durum nasıl diye. Geçen Amerika'da oturan arkadaşlarımdan biri doğum yaptı ve doğum izninin sadece 2 hafta olduğunu söyledi. Ne kadar kötü bir uygulama. Daha sonra, Avrupadaki uygulamaların da Türkiye uygulamasına yakın olduğunu öğrendim. Bugünlerde, İnsan Hakları Komisyonu, konu ile ilgili rapor hazırlamış ve ABD'yi   insan hakları ihlali ile suçlamış. Aferin ona! Ayrıca, ülkelerin doğum ve sonrası izin hakları ile ilgili karşılaştırmalı tablo yapmış. Gerçe tabloda Türkiye için 6 aylık ücretsiz izni belirtmemiş, ama aşağı yukarı tablo doğru. Tabloya baktığınızda bu konuda en şanslı ülkeler eski Soviyet Bloğu ülkeleri ve oralara yakın Slovenya, Çek Cumhuriyeti gibi ülkeler. Oralarda anneler ve bebekler biraz daha şanslı. Türkiye ise Avrupa ile hemen hemen yakın. Tabi, Avrupa bir de yarı zamanlı çalışabiliyorsun. Türkiye'de bu zor. Şahsen ben hem ücretli hem ücretsiz izin alarak toplam 9 ay bebeğime baktım. Ama, işe başlayınca yine çok zorlandım. Yok hastalınıyor, yok bakıcı sorunu. Sürekli de izin alamıyorsun. Tüm anneler kolay gelsin!  Özellikle Amerikadakilere! 

Yorumlar